وبلاگ

سلولز چیست و چه کاربردی دارد؟

سلولز

تعریف سلولز

سلولز یک پلیمر خطی با واحد سازنده کلوگوپیرانوز است که دارای خواص زیست تخریب پذیری، غیر سمی، قابل بازیافت، آبدوست و ایمن و… است.

کاربرد سلولز

سلولز در صنایع مختلف از جمله چوب و کاغذ، صنایع غذایی، نساجی، الکتریکی، دارویی و بهداشتی و… کاربرد دارد. یکی از کاربرد های وسیع سلولز و مشتقات آن در دارو سازی و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

کاربرد سلولز
کاربرد سلولز

مشتفات مهم سلولز

میکرو کریستال سلولز بیشترین کاربرد در داروسازی را دارد، سلولز اتر و سلولز استر دو تا از مشتقات مهم سلولز در صنایع دارو سازی هستند که می توان به مواردی همچون هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، هیدروکسی پروپیل سلولز، هیدروکسی اتیل سلولز، سلولز استات فتالات، اتیل سلولز، متیل سلولز، کربوکسی متیل سلولز (CMC) و… اشاره کرد.

سلولز و مشتقات آن در فرمولاسیون داروها، در تهیه روکش های قرص ها و کپسول ها، ماتریس های انحلال پذیر، حاملان دارویی هدف دار، میکرو کپسوله کردن ذرات دارویی، کنترل رهایش دارو، سیستم های انتقال داروی اسمزی، به عنوان چسب زیستی و اتصال دهنده، افزایش تراکم پذیری، در دارو های مایع به عنوان تثبیت کننده و… دارای کاربرد های بسیار وسیعی می باشد.

بنابراین امروزه سلولز یکی از پلیمر های پرکاربرد در صنعت دارو سازی می باشد که تحقیقات فراوانی بر روی کاربرد های جدید و مشتقات جدید در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *